Jonas Jo 17/12 2011

Ja, vad ska man säga? 
Det gick bättre än sist iaf.
Redan när jag tog in honom märktes det att han var sjuuuukt pigg! Han taktade och frustade och dansade runt mig och kastade sig tom för vattenslangen när jag skulle spola av benen på honom. Nåja. Borst och fix innan sadling och tränsning, valde att ha ett lite skarpare bett och dövade honom med öronproppar för säkerhets skull. Jag hade inte så mycket lust att tugga grus idag. 

Medan jag skrittade fram var han hur lugn som helst, men när jag tog tyglarna började han direkt med att takta, hänga på bettet och smita såfort jag försökte mig på nån vettig övning. Red lite på volter och försökte vara tålmodig. Sen kom 2 andra hästar in i paddocken och Jonas blev genast intresserad av vad de gjorde.
Efter första galoppen eskalerade piggheten mer och mer, och han försökte ta bettet och dansade i sidled och trodde att allt betydde galopp. Började rida en voltövning med tempo- och gångartsväxlingar för att försöka få honom att vänta och lyssna lite, det gick väl sådär. Det funkade bra en stund och han började slappna av. Sen brallade en av de andra hästarna iväg lite, och sen var Jonas i full färd med att kicka och försöka komma undan igen. 

Till slut orkade jag inte bråka med honom längre, han stod emot så jag fick mjölksyra av att försöka hålla och försöka lugna honom, utan släppte lös honom. Han fullkomligt exploderade och drog flera varv i full fart och bara kickade och pep och brallade! Glad hest :P
När han var trött kallade jag in honom och han följde mig som en hundvalp medan jag mockade upp det vi stökat ner.
Knäpphäst.

Kommentarer
Postat av: Moa

Därför släpper man hesten innan man sitter upp ;):P

2011-12-17 @ 22:42:43
Postat av: Julia. :D

Shit vilken snygg blogg, älska hedern och designen!!

2011-12-18 @ 16:54:56
URL: http://ponnytokar.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Buse ^^

2011-12-20 @ 12:02:10
URL: http://jonasjoochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0