Jonas Jo 31/12 2011

Idag hade jag planerat en lugn uteritt i kylan och halkan. Satt barbacka ovanpå hans stalltävke för att han inte skulle frysa. 
Skulle rida bort till en äng bortanför kyrkogården, men det tog lite längre tid än beräknat eftersom Jonas numera verkar vara hedersmedlem i Töntiga Hästars Klubb. Först ville han inte gå in på kyrkogården alls, utan försökte vända och skygga och apa sig. När jag väl fått honom förbi ingången var han på helspänn hela tiden, skyggade för minskta lilla och försökte kasta sig om och vända. Men jag gav mig inte och tillslut kom vi in i skogen och bort till ängen. Men där vill Jonas VERKLIGEN inte vara! Han tvärvände, backade och hotade stegra när jag försökte få fram honom. Så jag utsåg en punkt på ängen dit vi SKULLE ta oss, och sedan vända.
Påväg hem trippade han i sidled, taktade och travade iväg, och såfort jag tog i honom slängde han upp huvet så han nästen nockade mig. Skrämde nästan ihjäl två pensionärer som kom gående.

När vi kom hem igen red jag en stund i paddocken så gott det gick. Det var hårt och halt på sina ställen. Men, Jonas var som en helt annan häst! Lugn och avslappnad. Red på två hörnvolter och red lite skänkelvik på långsidan där det var minst hårt och halt. Dock fick jag vara med om min första omkullridning när han på något vis snubblade och la sig ner på mage. Jag fattar inte hur jag satt kvar om jag ska vara ärlig.
Iaf, han blev sjukt fin mot slutet, väldigt känslig och lyhörd och bara helt underbar! Eftersom jag hade ett lite skarpare bett eftersom det skulle ha varit uteritt så försökte jag vara lite extra lätt i handen oxå, vilket Jonas verkade uppskatta.
Nästa gång jag träffar Jonas är det ett nytt år, hoppas det blir fyllt av glädje och lycka för mig själv och alla runtomkring mig!

Kommentarer
Postat av: Jonna

Åh, bilden var verkligen härlig på er :D

2011-12-31 @ 15:26:03
URL: http://ryttarjonna.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Åh suck, vilken tönt häst jag har! Få se till att komma ut mer i omgivningen så han inte fortsätter så. Tur de gick bra iaf. :)

Förvånar mig faktiskt inte om han halka/snubbla till då han bara ha traktbrodd, men de lät som han parera upp ganska bra ändå så du slapp tugga grus. ^^



Du är en ängel som vill avlasta mig lite med honom! <3



Ses nästa år vännen.

Kram

2011-12-31 @ 15:30:34
URL: http://www.linneamarkstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0