Så tänker jag: Rutor.

När jag fotograferar tänker jag alltid i rutor. Det gör det lättare för mejj att fokusera på den del av motivet som jag vill fota.
Här har jag en bild på ett hästekipage som exempel.
Först ser jag ju såklart helheten (de röda rutorna) och försöker se hur motivet rör sejj, om det nu är något som rör sejj.
Sedan kollar jag lite närmare (de blå rutorna) och försöker se hur jag kan använda vinklar och se detaljer. 
Och sedan kan jag gå ännu lite närmare (de gröna rutorna) för riktiga när- och detaljbilder!
Det finns ju självklart hur många "rutor" som helst man kan tänka i och se, och rutorna förändras och flyttas och roterar ju efter vad motivet är osv.
Jag vet int om det verkar vettigt för er, men att tänka såhär hjälper verkligen mejj när jag fotar, och även när jag filmar.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Mycket bra :D

2011-06-10 @ 10:50:08
URL: http://netterbrant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0