Loke 18/4 2012

Då mitt ena knä inte kändes alls okej under större delen av dagen vågade jag inte sätta mig upp och rida, utan körde lite lydnad och lek från marken. 
Började med lite toleransträning genom att sparka en basketboll framför oss när vi skrittade fram, Loke tyckte detta var mycket spännande!
Sedan skickade jag ut honom på spåret och bad honom trava, bytte varv ofta och många övergångar skritt-trav-skritt. Han var väldigt lyhörd för kroppsspråket idag, behöve knappt använda rösten alls! När han travat igång sig lite kallade jag in honom och stretchade hans bakben en aning innan jag skickade ut honom igen. Han fick ett helt annat steg och såg lite mer lösgjord ut, och när han själv upptäckte detta blev han laddad och fick en snygg flashig trav! Började leka med honom genom att krypa ihop och låta honom komma in mot mig när jag plötsligt hoppade upp och försökte finta honom. Detta tyckte han var skitkul och fick världens spel och for runt i glada bocksprång för att sedan nästa be mig göra samma sak igen. När vi busat en stund bad jag honom lugna sig och komma till mig, vilket han villigt gjorde. 
Knäppte på ledrepet och gjorde lite flyttningar av både fram- och bakdel samt ryggningar. Rygga tyckte han var jobbigt och försökte vända bort huvet och gå iväg, men när detta inte lyckades gav han upp en djup suck och gjorde som jag bad istället. Testade även lite tolerans genom att slå repet i marken olika hårt, och även slänga det över honom så att det daskade honom i sidan, tyckte han var sådär, men inte överdrivet dumt.
Sedan tog jag baketbollen och började rulla, studsa och slänga på honom. Han tyckte det var lite obehagligt när den kom bakifrån, men han stod ändå lydigt kvar. 
Som avslutning gick jag runt i paddocken med honom lös och gjorde halter och tempoväxlingar och lite vändningar. Tog även en runda runt gården där jag fortsatte med samma övning.
Ibland är det kul att bara se honom från marken, lära sig hans minspel och kroppsspråk. Tycker det är en enormt viktig del att ta sig tid med, det är ju på marken man riktigt lär känna hästen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0