Inga bra dagar

Nja, det har inte känts helt bra på hästbiten varken idag eller igår.
Igår tömkörde och longerade jag Loke. Han var jätteduktig till en början på tömmen, men efter 5-10 minuter började han fuska och försöka slipp undan och ville inte stå still i halterna. Försökte ett tag till med tömmen, men jag ville inte hålla på och bråka med honom då han mest verkade vilja springa, så jag bytte till longerlinan och körde travintrevaller och galoppfattningar, vilket också gick super i 5-10 minuter innan han började maska och struntade i kommandon. När jag sedan bytte varv och han skulle galoppera flög han iväg och det kändes att han försökte sticka! Jag som inte var helt beredd snubblar ju såklart på mig själv och tappar linan... Nöjd med sig själv sprang Loke runt banan. Tills han upptäckte nåt som släpade på marken och jagade honom!? Paniiiiik!! Han rusade och frustade och försökte springa ifrån linan som låg och drog efter honom. Jag kunde inte annat än att göra en enormt stor facepalm.
Han lugnade sig efter ett par minuter och kom in självmant till mig, svettig och flåsande. Efter att jag bytt till en torr lina fick han jobba lite till med traven och en galoppfattning i varje varv. Han försökte dra en gång till men då var jag med och höll emot, och när han kände det så gav han sig. Han fick trava av löst och skrittade av länge innan vi gick in.
Hoppas hans humörssvängningar beror på pälsbyte, han är inte jätterolig när han håller på sådär.
'
Idag red jag Jonas.
Han kändes suuperfin i skrittupvärmingen, om än lite pigg. Gjorde mycket halter och ett par steg sidförande efter hörnen och tempoväxlingar och han kändes jättefin. Sen skulle vi börja trava, och allt det där trevliga bara försvann...
Han blev spänd och stark och ville bara springa fort rakt fram! Fick honom att slappna av korta stunder men så fort han tyckte att jag ändrade nånting så tappade han all aktivitet och sänkte ryggen och bara paddlade med benen. När jag började arbeta i galopp försökte han dra såfort vi kom till en långsida och hans bakdel åkte omkring överallt!
Kändes i princip helt värdelöst, så jag lät honom rulla i galopp i kontrollerad hastighet tills han själv saktade av, sedan avslutade jag. Skrittade av från marken.
Nej, ingen bra känsla de senaste dagarna. Hoppas det bara är vårkänslor och pälsbyte som ställer till det, man känner att man inte kommer någon vart när det känns såhär.

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Precis så har det känts för mig också speciellt dom senaste dagarna. Man blir så frustrerad..

2012-03-01 @ 21:23:17
URL: http://jonasjoochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0