Jonas 18/3 2012

Red markarbete för Markström idag igen! 
Det blev  3 st galoppbommar + bommar på sockerbitar. 
Redan från början var han pigg och framåt, men när jag tog tyglarna trodde jag nästan jag satt på en B-ponny. Han ville inte alls ta ut steget och satte jag press på honom började han takta istället, han nästan smög fram. Samma sak i traven trots att jag red tempoväxlingar och försökte göra honom mjuk i sidan och bogen. Började rulla i galopp, vilket gick lite bättre, men msan kände att han inte tog för sig framåt och dessutom passade han på att testa min balans några fina bakutsparkar. Han fick sträcka ut och rulla på i galoppen och när jag bytte varv böev det mycket bättre och han började liksom vakna.
När han var varm började vi rulla på galoppbommarna. Vi kändes mycket mer samspelta än sist, även om jag fortfarande har lite trust issues, men jag kunde lita lite mer på honom, och även lite mer på mig själv att jag visste hur jag skulle handskas med honom när han blev för het.
Det kändes lättare att komma på dessa galoppbommar än på de vi red sist, kändes som att det blev mer flyt. Jonas var redigt taggad ett tag och en gång drog han mot bommarna och sket i mina förhållningar så då tog jag tag i honom odentligt så att han stannade framför övningen, och efter det lyssnade han mycket bättre. Han hade väldiga problem med att stå still idag, dansade runt och hade sig. Vanligtvis blir jag ganska nervös och stressad av det, men idag gjorde det inte så mycket, det var mest bara lite irriterande. Jag visste liksom var jag skulle ta eller trycka och hur jag skulle göra för att hålla honom på mattan, vilken jag kände mig smått stolt över.
Efter att vi kommit på bommarna ett tag la Linnéa upp ännu en bom på en sockerbit, så det blev 3 bommar + en upphöjd. Det blev lite svårare, jag började tänka för mycket och hade lite svårt att hitta rytmen, men det blev bättre efter en stund, när jag slutade tänka. Slutligen la Linnéa upp ännu en  bom på sockerbitar så vi hade upphöjd-3 g.bommar-upphöjd. Hade lite svårt att behålla trycket genom hela serien, men tillslut flöt det bra det med! Pausade lite och kom sen på två bommar på sockarbitar med ca 2 galoppsprång emellan. Det var lite kort första gången, men när vi längde blev det mycket bättre. Även här tänkte jag lite mycket i början, men de två sista vändorna kändes helt perfekta så vi avslutade där.
Det känns enormt nyttigt att rida för Markan, borde nog fortsätta med det! ;)
Känner också att jag börjar få mer känsla för markarbetet, känner bättre när vi kommer komma fel, kan korrigera snabbare, känner när han tänker hoppa av, även om jag fortfarande har en bra bit kvar! Vi ska ju ta oss över hinder med!
Här kommer lite bilder:
Foto: Linnéa Markström


Såhär bra ser det ut när jag får tänka för mycket :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0