Loke 20/3 2012

Idag blev det ett dressyrpass!
Red en övning där jag böjde honom olika mycket, gjorde halter och lite tempväxlingar. Har bestämt mig för att inte alls jobba med galoppen ett tag utan bara fokusera på skritten och traven, galoppera kan vi göra i skogen eller när han går lektion.
Han hade gått en lektion före så han varuppvärmd, men till en början var han stel och slö, kanske hade ryttaren före varit väldigt hård i handen och suttit och hållit mycket.
Började på övningen och gjorde mycket halter och tempoväxlingar för att han skulle komma igång med baken och bli lite uppmärksam. Sedan la jag till lite volter, vilket funkade sådär till en början, det tog en stund innan han började slappna av. Gav mig på själva övningen i skritt, han var fortfarande stel, men han kändes med och lite mer vaken. Han var inte alls framtung eller hängde sig fram i bettet idag, vilket kändes jätteskönt, jag kunde verkligen koncentrera mig på att få honom att tänka framåt och rida istället för att försöka få honom att sluta hänga. Han hade lite problem med rakställnignen idag, ville lägga ut bogarna och smita in med baken, särskilt när jag gjorde tempoväxlingar uppåt och i övergången till trav.
Traven kändes super idag, fick böjt honom i båda varven och vid ett tillfälle prövade han även att bära sig själv ett par steg, duktig kille!
Strax innan jag skulle avsluta och satt och red på böjt spår genom kortsidan mot stallet hörde jag ett avlägset dundrande, och plötsligt stirrade Loke till. Innan jag egentligen hann reagera kom Smilla farandes i full karriär runt stallknuten. Lisa hade ridit ett pass och skrittat runt gården som avslutning, men så mötte dom en hare...
Iaf, Loke fattade ingenting, men Smilla sprang ju så han for också iväg som ett spjut och bjöd på en fin hög bockning, satt dock kvar och kunde få stopp när vi kommit till andra sidan paddocken. satt av och gav Loke till en annan tjej som red samtidigt som jag, och gick ut och fångade in Smilla.
När jag lämnat henne satt jag upp en liten stund till på Loke för att vi skulle få ett bra avslut och sen satt jag av. Lisa fick prova honom en stund innan vi gick in.
Massor mer borst och en rejäl omgång stretching fick han som belöning, finponnyn!


En dålig bild på övnignen jag red :P
Halt mellan konparen och ökningar på långsidorna.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hihi duktiga Loke :D

2012-03-21 @ 10:09:00
URL: http://nyman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0