Hästar är så töntigt!

Hnng!
Jag brukar inte gå igång på såna uttalanden, men när jag åkte bussen hem och två killar i min ålder (alltså 20+) sitter och säger att hästar är så töntigt och fjolligt, då blir jag irriterad. 
För det första för att det låter fruktansvärt omoget ner det kommer från såpass gamla människor, och sen för att jag bara tänker "ursäkta, va?"

Jag förstår inte varför ridning och hästar har fått en sån töntstämpel, och jag tycker det är SÅ synd! De flesta som är emot ridsport tror jag är lite hästrädda i grunden, det kan jag ha förståelse för, hästar är stora djur. Jag tror även de saknar kunskap om vad ridsport egentligen innebär. Men varför kasta det i smutsen? 
Det mest tragiska med denna stämpel är att många unga tjejer och killar blir retade för att de rider det är rent löjligt! 
Om fler förstod vad hästar (eller djur överlag) ger, så tror jag många skulle ändra uppfattning, faktiskt. 
För mig personligen är hästar, ja, själmedicin. Hur dåligt jag än mår, hur rädd jag än må vara inför något, tar hästarna bort det. De får mig att må bra inombords, mer än någon kan förstå. Jag mår sällan så bra som när jag galopperar barbacka i skogen, när det känns som att vi är en! Jag vet att många andra som håller på med hästar kan hålla med. 

Jag tycker det är väldigt synd att så många missar den känslan. Jag tvingar absolut ingen att prova, det finns de som är fobiskt rädda eller helt enkelt inte alls gillar hästar, men jag tycker helt klart de missat något. 

Tillbaka till att hästar är "töntigt." 
I min mening är att sitta på ett djur om väger minst 10 gånger mer än du själv, har egen vilja och enorm styrka men ändå (oftast) väljer att lyssna på dig särskilt töntigt. Att ovanpå det kunna göra allt som faktiskt går att göra med en häst, det är otroligt häftigt! Att de tillåter oss och vill göra saker med oss. 


Och till vem som helst som läser detta som blir retad för sitt hästintresse: 
Håll huvudet högt! De vet inte vad dom snackar om, tro mig. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ponnydressyr - Vinn ett Amigo fleecetäcke!

Hej! Vill du vara med i våran bloggtävling där du kan vinna ett Amigo fleecetäcke i valfri färg och storlek? :)
http://ponnydressyr.se/2013/february/vinn-ett-fleecetacke-fran-amigo.html#comment

2013-02-22 @ 23:53:05
URL: http://ponnydressyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0