Csenge & Lady 18/9 2013

På lördag ska jag och Csenge visa upp ett program i halsring när jobbet har Öppet hus, så idag red vi igenom programmet. Markström var med och stod på marken som moraliskt stöd och "kartläsare" ;)
Bengan kändes lite trögg och trött i början, men när hon var varm kändes hon jättepigg! Hon var känslig i vändningarna, men lite ignorant i omgångar, och i början hade speciellt problem på ett ställe där vi skulle göra halt. Hon ville inte stanna helt utan smög vidare, och jag blev riktigt frustrerad! Som tur var fanns Markan där och kunde hjälpa mig lösa det, samt lite andra smågrejer som kom upp. 
Till slut kändes det iaf som att vi kunde programmet okej, med några småfel att öva på här och där. :)


Sedan blev det Lady. Egentligen hade jag bara tänkt låta henne busa i paddocken då hon som normalt tillrider henne inte kunde rida just idag (och jag skulle rida Tristan), men det kändes viktigare att hon fick riktig motion än Tristan just idag så han fick stå och det blev Lady och jag och dressyr i paddocken. 
Hon var riktigt fin i uppvärmningen, mjuk och avslappnad och med på minsta lilla. Efter vi värmt i galopp blev hon lite på hetan, men inte så att hon blev hispig. Jag bestämde mig för en övning på medellinjen med galoppfattnignar, varannan gång höger, varannan vänster, sedan trav och volt någonstans på långsidan, sedan skritt. Hon skötte sig riktigt bra! Väntade, lyssnade och blev knappt springig, och då mest i hennes svagare varv. Så småningom la jag även in lite halter med, då blev hon lite frustrerad, men när hon kopplade att stilla och avslappnad innebar eftergift och skritt hörde ihop var hon som en klocka på det med. Passet blev sammanlagt ca 45-50 minuter. 
Skrittade sedan av för hand, det hade hunnit bli ganska varmt när solen kikade fram. En svettig men till synes nöjd Lady följde med in i stallet :)



Öva öva :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0