Loke 28/12 2011

Idag prövade jag mig på tömkörning med Lokemannen. 
Jag har inte ridit honom på ett par dagar så jag började med att släppa honom lös i paddocken. Han sprang, och sprang, och sprang, och sprang lite till. När han fått ur sig det värsta kallade jag in honom och satte på tömmar osv. Började köra på volt för att bara kolla om han fattade vinken. Och det gjorde han hyfsat bra tycker jag. Det märktes att han hande gjort det förr. Gick in bakom honom och körde i 8-or över ridbanan och gjorde halter och tempoväxlingar, gick sen in på lite volt igen och prövade trav och lite galopp. Han gick igång så sjukt lätt idag, jag behövde göra ett galoppsprång själv för att han skulle fatta, annars kan ma behöva upprepa nån gång innan han går över i galoppen. 
Gick sedan ut och körde 8-or igen. Han började bli lite slarvig och ignorant, ville inte stanna ordentligt i halten och hängde sig mot bettet, så en gång sa jag ifrån på skarpen och klatchade till honom en aning med tömmen på rumpan. Han blev skitarg och hoppade jämfota upp i luften och kickade mot tömmen och sen snurrade han runt så han fick tömmen framför bogen och travade iväg. Jag kunde inte göra så mycket mer än att släppa. 
Nöjd häst travade ett par varv med tömmen efter sig innan han stannade i ett hörn och jag kunde ta honom. 
La honom några varv på en ganska liten volt och gjorde några övergångar i skritt och trav, sen avslutade jag genom att spänna lös honom och promenera runt paddocken med honom lös bredvid.
Överlag bra pass, men ingen av oss är några tömkörningsstjärnor direkt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0