....

Snubbladde över denna videon när jag bläddrade runt på youtube. Jag kan bara säjja så mkt som att jag blev otroligt arg när jag såg många av sakerna i klippen!

Kan oxå nämna att ryttaren vid 3:00 är Sveriges egen dressyrryttare Patrick Kittel. Han red ihop sin häst i rollkür (en ridform där man tvingar in hästen huvud bakom lodplanet och sedan rider dem där. Kallas oxå hyperflexion.) tills hästens tunga var blå och hängde slappt utanför dess mun. Tror han fick en varning av FEI för detta?
Jag personligen tkr int alls om rollkür, det finns forskning som visar på att det är exremt skadligt för hästens nacke, och även att hästen kan få syrebirst i hjärnan och därav hjärnskador pga att de går med huvet i en sådan extrem ställning som stryper blodkärl.
Säjj gärna vad ni tkte och tänkte när ni såg videon. Varnar dock känsliga tittare...

Kommentarer
Postat av: A

2011-07-11 @ 20:32:14
Postat av: Anna-Lena

Låter nog bli att titta...

2011-07-11 @ 20:32:59
Postat av: Åsa

Jag förespråkar absolut inte roll-kür, utan ser hellre en för öppen form än en ihopdragen.

Fruktansvärda klipp, fick mig att må illa!

Reagerade dock på klippet med skimmeln som avlivades med bult. Det är inte djurplågeri, om inte djurplågeri låg bakom, utan ett vettigt och "humant" sätt att låta en häst vandra vidare. Jag förespråkar god trotjänaravlivning, och efter att ha varit med om och hållit MÅNGA hästar under avlivning, både som sprutats och bultats till döds, så anser jag att bultning är den absolut skonsammaste vägen att avsluta stora djurs liv när det är dags :).

2011-07-12 @ 12:32:39
URL: http://netterbrant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0