Csenge & Tristan 12/12 2012

Tömkörningstema idag. 

Började med att köra Bengan runt gården som uppvärmning och sedan jobbade vi mycket på volt, då hon funkade bäst så just idag. 
Hon var lite trög till en början, men ju varmare hon blev dessto bättre gick det. Mycket tempo och tempoväxlingar, övergångar och stort fokus på att hon skulle kännas avslappnad hela vägen fram till bettet, vilket tog sin lilla tid då de andra hästarna levde rövare i hagen. Jag avslutade när hon sökte stöd på båda tömmarna i båda varven och kom ner i formen och var avslappnad.
 
Efter lite mat blev det Tristans tur. Han var väldigt arbetsvillig och aningen överambitiös till en början, men det gjorde inte så mycket då han jobbade så fint! När jag kände att han var "klar" med tömjobb på volten satte jag på honom en tolksele och tillhörande tömmar och gick runt lite. La vikt i selen, inga problem alls! Tog en pulka och drog med bakom honom, vilket han inte tyckte var helt okej, men han accepterade det. 
Stannade och gjorde lite ljud med pulkan, han stod snällt tills jag stampade i pulkan, då far han iväg med tömmar och allt efter sig. Han drog ett varv och kom sen in till mig för att få lite tröst och beskydd från den nu livsfarliga pulkan. Han var en riktig lite fölunge när vi skulle gå förbi den. Lät pulkan ligga och tömkörde några minuter till, sedan satt jag upp och red runt pulkan tills han slutade fnysa åt den och slappnade av lite, då räckte det för killen. 

Mer pulkaträning kan nog vara nyttigt framöver :P 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0