Jonas Jo och Loke 14/1 2012

I förmiddags åkte jag upp till BRS och hjälpte Markström att klippa Jonas. Efteråt visade hon mig hur jag skulle sätta på hennes pessoasele och gav mig ut i paddocken för lite longering. Paddocken var rejält hård, men det funkade bra ändå.
Han var rejält pigg, pep och tjöt redan när jag började ta ut honom på volten. När jag satte igång honom i trav fick han gå i sitt eget tempo till en början, sen började jag öka och minska tempot på honom lite, vilket han tyckte jag sjukt irriterande, han ville ju bara springa! När han väl fick galoppera tjöt han nöjt och gjorde små bockserier och bus, söten. Sen var han tvungen att bli lite "rädd" för något i ett hörn och rusa iväg lite. Longerade i båda varven tills han började slappna av och avslutade sedan med att trava av honom utan att pessoaselen gav effekt.
Det var intressant att se skillnaden på honom med och utan selen, det syntes verkligen att han arbetade och fick in bakdelen under sig när selen gav effekt!
För er som inte vet vad en pessoasele är: här är en film från när Linnéa longerar med den på.

Efter lunch red jag ut Loke en sväng med Sabina och Star. En lugn skrittrunda, ungefär som igår. Han var lite varm i ena framkotan, men han varken haltade eller markerade så jag bestämde mig för att han kunde må bra av att röra sig, eftersom han var stel och antagligen hade träningsvärk efter gårdagen. 
Han var minst lika trygg som igår, bortsett från att han blev lite tittig när vi passerade ett spår med konstsnö och en massa skidåkare.
Något jag märkte av redan igår var att han ömmar i framhovarna när han  går på grövre grus. Det kan ju vara en förklaring till varför han kändes varm. Får hålla koll på detta, kan ju vara möjligt att han behöver skor fram.
Imorgon får han iaf vila, om han nu inte får gå ponnyridning, vilket inte skulle göra jättemycket om han inte är för varm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0