Loke 25/1 2012

Red efter jobbet.
Ett par av stallisarna skulle rida och hade satt fram en båg-övning med konor som jag bestämde mig för att oxå använda.
Började med att rida igång och kolla bromsen och gasen ordentligt i halt-trav-halt ett par vändor, och även känna lite på böjningen genom att vända över ridbanan ett par gånger. Sen gick jag in på själva övningen. Han kändes med och fokuserad och har börjat lossna fint i skritten, tror jag börjar hitta knapparna nu! Försökte mig även på bågarna i trav, vilket inte gick lika bra, där är han fortfarande väldigt stel, men jag kunde iaf göra någorlunda tempoväxlingar, vilket kändes bra.
Provade försiktigt på lite galopp, och det kändes stabilt, trots att det var lite helt, men sålänge man höll sig till långsidorna gick det fint.
Blev helt lyrisk när han fattade vänstergaloppen direkt på första försöket, han är enormt svag i västergaloppen och tycker det är jääättejobbigt att ens gå över i galopp i vänster varv. Gjorde samma sak en gång till med samma resultat, tredje gången hade han dock fått nog och bjöd mig på en lufttur istället. Landade dock på fötter, Loke blev nog lika förvånad som jag.
Efter det red jag lite på volt i skritt och tog bågarna i trav, kände att han började bli trött. Bestämde mig för att pröva mig på en vänstergalopp till, men fick mig bara en till luftfärd, satt dock kvar denna gången. Tog då en högergalopp istället, för galoppera skulle vi, och det gick hur bra som helst. Travade av så smått och satt sen av och plockade in konorna med Loke lunkades efter mig. Tur att han är söt iaf ;)
Kanske har jag en period med oönskad markkontakt framför mig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0