Jonas 24/3 2012

Markabete för Markström idag igen!
Markan hade ställt upp en liten bana med lite travbommar, hinder, ett par studs och galoppbommar. 
Jonas kändes väldigt avslappnad och arbetsvillig och jag kände mig taggad på ridningen! Jag kom verkligen åt honom idag, kändes som att jag hade mycket känsla och kunde korrigera Jonas snabbt när han försökte smita. Han tyckte jag var sjukt jobbig, men han fann sig i det hela och slappnade av. Innan vi började jobba med bommarna red jag igenom honom på volt i alla gångarter. Markan var på mig om min sits, vilket jag så desperat är i behov av att få skäll för! I traven var det nedsittning, vilket jag hade väldigt svårt med, jag trodde jag hade bättre kroppskontroll och balans än vad jag hade. Jonas utnyttjade detta till att försöka maska och smita lite, men när jag hittat ett någorlunda mellanläge red jag bättre och kunde komma åt honom ganska bra där med. Sedan i galoppen kunde jag helt klart ridit lite bättre, glömde bort drivningen när jag kände att jag började komma åt honom vilket han löste med att bryta av i slängtrav. Men i slutändan gick det fint det med, även om jag kände att jag behöver mer styrka för att kunna driva rätt. 

Började sedan på travbommar på kortsidan samt travbommar + litet räcke på diagonalen. Jonas visade inte ens en tendens till att bli stark eller gå iväg, det gick nästan lite för långsamt vissa gånger. Det som blev krångligt var (som vanligt) när jag fick tänka för mycket och ville kontrollera lite för mycket. Men Jonas bara gjorde ändå, så snäll är han! När Linnéa korrigerat mig lite så gick det mycket bättre och vi fick flyt i det hela.
Efter en liten paus red vi på två studshinder. De första gångerna var jag inte riktigt med och det blev lite hipps om happs. Dock kändes Jonas fortfarande väldigt lugn och fin, om än lite slarvig för att han visste hur övningen funkade. Men efter några vändor och lite påminnelser för Markan bara flöt vi över detta också! Gud vilken bra känsla vi fick! 
Efter detta kom vi på ett par galoppbommar och en upphöjd bom på andra diagonalen. Detta kändes bra redan från början, även om jag kände att Jonas ville smygöka lite när vi red emot det. Bara nån gång blev det lite knäppt, men överlag kändes det riktigt bra och samspelt.
När vi pustat en kort stund red jag hela banan, började med travbommarna på kortsidan, sedan travbommar+räcke, studsen och som avslut galoppbommarna+upphöjda. Det kändes lite knepigt första gångerna och blev lite nervös, men jag försökte bara andas och fortsätta, och sen gick det som ingenting i princip! Dock började hästen (och jag) bli ganska trött. 

Innan vi skulle trava av ville Markan att jag skulle komma på räcket med bara en travbom framför ett par gånger. Jag tyckte det såg ut som hon höjt det, men vågade int efråga eftersom jag visste att jag skulle mesa då. Vi kom en gång som blev lite halvdan, så vi kom en gång till. Tyckte det såg ytterligare lite högre ut denna gång men försökte bara andas och inte bry mig. Dock kom vi lite fel och Jonas valde att stanna, vilket jag inte alls klandrar honom för! Nästa gång vi kom hoppade han dock fint, tog dock tag i manen eftersom han hoppade ganska högt. Det visade sig vara för att hinret låg på 80 cm! Höjdrekord!! :D
Markström hade vart och smyghöjt bakom ryggen på mig, vilket jag inte kan vara mer än tacksam för, hade jag sett det hade jag aldrig hoppat!
Vilken superboost för självförtroendet detta pass var!! Jonas verkade också ganska nöjd med sin insats.

Såhär såg övningen ut, riktigt rolig faktiskt!

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hihi, om två veckor då ska ni få svettas igen. ;)

2012-03-24 @ 21:01:33
URL: http://jonasjoochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0