Loke 15/3 2012

Hade tänk rida ett rejält pass dressyr, men när jag hade med Loke på mina handikapplektioner märkte jag att han var på så dassigt och dåligt humör, så jag kände att det inte skulle ge honom eller mig något att sitta och rida ett långt pass. 
Kopplade istället på longerlinan och gjorden och körde ett kortare pass. Eftersom han hade gått en lektion skritt just innan så satte jag igång ganska snabbt med traven, utan inspänningar i början. När jag sedan spände in så satte jag inspänning på yttersidan och linan som en graman på innersidan. Om jag skulle ridit mitt dressyrpass så skulle jag ha böjt igenom honom ordentligt och stretchat ut hans sidor, och jag ville försöka göra det lite på linan med. Så jag kortade upp linan ganska rejält så att  han var ca 2 meter ifrån mig, manade på honom framåt samtidigt som jag riktade pisken mot hans bål och bad honom flytta sig. Han överböjde sig en hel del, men det var ungefär vad jag ville, att han skulle stretcha ut sidorna. Gjorde detta i båda varven, vartefter han fick göra tempoväxlingar i både skritt och trav. 
När jag kände mig klart på linan fick jag ett litet infall. Jag tog bort inspänningarna, fixade till linana så jag fick den som en lite för lång tygel, som jag höll i precis som en tygel, bara att jag stod på marken vid sadelläget. Loke fann detta mycket underligt, särskilt när jag bad honom gå framåt. När han väl gick framåt bad jag honom flytta i en skänkelvikning, och det gjorde han, bättre än vad jag trodde han skulle. Jag fick ju flytta honom med både min kropp och med handen men han flyttade sig i en ärlig skänkelvikning åt båda håll! Duktig kille!
Som nervarnving kollade jag av att han kom lika duktigt på inkallning som sits vi jobbade löst, och jadå han kom på direkten! 
Mot slutet kunde jag inte hålla mig utan satt upp ett par varv barbacka och kände lite. Han var ovanligt mjuk i munnen, vilket kändes jätteskönt! Böjde lite på honom och se skrittade jag av. När jag satt av gled jag ner över rumpan på honom och han rörde inte en muskel, duktig ponny! :)
Det här inlägget tog lite extra lång tid att skriva, tack vare min hängivna "bloggkompis"...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0