Loke 28/5 2012

Lite barbacka dressyr på ridbanan idag.
Han kändes fin redan från början, och väldigt lyhörd och arbetsvillig. Som uppvärmning red jag böjt spår på lång tygel, lite bara kringelikrokigt, inga bestämda vägar. När jag sedan tog tyglarna red jag bågar och några steg sidförande på långsidorna. Han ville inte riktigt gå i sidvärts på ett bra sätt idag, släpade efter en del med baken. Efter en kort paus började jag på en övning med uppridning från C, halt vid X, sen trav och rida genom hörnet, red höger varannan och vänster varannan. Avbröt övningen när jag kände han började bli trött och skulle bara rida ett par hörnplaceringar innan jag avslutade, men nu började ponnyn få nog så när jag knackade honom med innerskänkeln för att han lutade sig mot den genom hörnet så tyckte han jag kunde flyga och fara, bokstavligt talat. Tur att han svettats så att mina ridbyxor klibbade fast och han hade inte så mycket för att bocka, utan han fick galoppera långsidan istället. Red igenom samma hörn igen, sen gav jag mig och avslutade.
Ska börja jobba med traven och ställningen där mer på allvar nu, och så småningom galoppen med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0