Tristan 17/9 2012


Idag har vi haft uppfostranstema jag och ponnyn. 

Nu när han är lite varm i kläderna ville han utmana lite. Han började redan i hagen och respekterade inte mitt personliga space och jag fick påminna honom om att han inte fick tränga sig på. 
Det blev ett kort men hyfsat intensivt ridpass där vi övade mycket temopväxlingar och lite övergångar. Han var ganska tung i handen och ville gå i sin egen lunkande takt, så det blev mycket fokus på att han skulle lätta i handen och lyssna både bakåt och framåt för mina hjälper. Han skötte sig bra när han väl förstod att jag gav eftergift när han gjorde rätt och han blev tom lite mallig en kort stund när han fick mycket beröm. Gjorde lite övergångar skritt-trav, och några galoppfattningar med fokus på att han skulle starta och sakta av när jag bad. När jag skrittade av satte jag mig bakochfram i sadeln och red lite, för att se hur han reagerade. Det var inga problem alls, vi travade tillochmed en liten bit! 
 
När vi kom in och allt plockats av insåg jag att stretchning inte var så tilltalande eftersom han var extremt skitig, såpass att jag fick spola av hans ben och mage. Så jag bestämde mig för att ta en kort promenad för att gå bort ev stelhet efter passet. 
Knäppte på ledrepet och gick iväg. Nu blev han lite utmanande igen och ställde sig och åt och struntade i mig såfort vi kom till en gräsplätt. Använde mig av ledrepet för att korrigera och flytta och när vi gått en bit räckte det med att jag väste för att han skulle avbryta försöka att nypa åt sig gräs. Vi gjorde även en del start och stopp med fokus och att han skulle vara uppmärksam på mig och vad jag gjorde. Ett par gånger fick jag backa honom och korrigera med ledrepet, men sen var han väldigt med och jag kunde gå med slakt rep och stanna tvärt, "parkera" honom och ställa mig en bit ifrån och vänta en liten stund innan jag kallade in honom, och han kom snällt och ställde sig bredvid mig. 
Det blev en hel del tankeverksamhet för Trisse idag, kanske både kroppen och knoppen är lite ömma imorgon ;) 
Kameran kom med ut på promenaden så här är några bilder:
 

Något förnärmad ponny efter en tillsägelse att stå still :P


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0