Hästpresentation

Jag fick en förfrågan om jag kunde presentera hästarna på jobbet, så visst, varför inte!
 
Först och främst tänkte jag ta mina ansvarshästar. 

CSENGE
Ungerskt halvblod
Född 2002
Sto
Bengan är min läromästare i mycket, hon kan det mesta, även om man får jobba mycket som ryttare för att få fram det, dock är belöningen värt allt. Hon är mycket tillgiven och harmonisk att hantera på marken, trygg och allsidig i ridningen. Hon är toppen i både dressyren och hoppnignen. Även om också hon kan tända till eller vara lite mer lättskrämd vissa dagar, så är hon helt underbar! Fun fact: detta är en häst jag aldrig trodde jag skulle våga rid så som jag gör idag. 

 
TRISTAN
Tinker 
Född 2007
Valack
Den stora bebisen! Även om jag kallar honom det som smeknamn är han ibland verkligen en stor barnunge. Trots det går han från klarhet till klarhet vad gäller både hantering och ridning. Han är känslig och hyfsat lättförolämpad (beorende på dagen), både när man rider och hanterar honom. Men för det allra mesta gör han så gott han kan och försöker alltid förstå. Detta är en extremt social häst som älskar att vara nära, vilket har sina för- och nackdelar, exempelvis om man tänkt att han skulle vara med på bild...

 
 
Och här kommer lite kortare presentationer av dom andra hästarna. Vi är just ni inne i ett skede där vi har en del nya hästar och hästar på prov, så jag känner inte riktigt alla på samma vis som de två ovan. 


LÖPARN
Kallblodstravare
Född 1997
Valack
Lugn och stabil men även pigg och framåt. Mysig kille som älskar arbete och uppmärksamhet. Han passar lika bra som handikapphäst som ridhäst, han anpassar sig väldigt bra efter den som sitter på. En av de klokaste hästar jag arbetat med, han har stor förståelse och vänlig inställning. 

 
DOCKAN
Född 1997
Fjordhäst
Sto
Ett ord att beskriva denna dam: energi! Hon har otroliga mängder av det, verkligen inte den typen av fjordhäst folk som inte gillar fjordingar gärna pratar om. Hon är lugn som en filbunke att hantera, i ridningen är det mer yeeehaw! Med lite mer igenomridning kan hon nog bli en helt underbar både dressyr och hopphäst, för hon kan, det känner man! 


LADY JET
Varmblod
Född 1997 
Sto
Jag känner knappt Lady i nuläget, men hon är en go dam såhär långt. Älskar att bli ompysslad och att det händer saker omkring henne, lugn och go i stallet. I ridningen är hon känslig och kan stressa upp sig, men visar man bara att det inte behövs stressas så lär hon sig och förstår fort vad det är som gäller. 

 
DIANA
Korsning med irländskt ursprung
Född 2004
Sto
Diana är också lite av ett blankt papper för mig än så länge. Men det jag kan säga såhär långt är att hon är hemskt mysig. Lugn och kan sin sak, gör inte mer än man ber henne och är kanon med barnen. Anpassar sig väl efter den som rider eller hanterar henne. 

 


Det var lite allmänt om de hästar som finns på jobbet för tillfället! 
Undrar man nåt mer är det fritt fram att fråga! 

 


 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Väldigt bra presentation av hästarna, kul att läsa om och se dom nya med.
Ha det så bra kram Malin

2013-07-28 @ 20:09:40
Postat av: Kul att läsa!

hur höga är hästarna? jätte bra presentation!

Svar: Den största, Csenge är ca 163cm, de andra ligger på mellan 150-160 cm :)
Linnéa Köhler

2013-07-29 @ 12:16:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0