Dressyrlektion - Dressyria 19/6 2013

Idag åkte jag ut till Marks kommun för att rida lite lektion för Lena, en gammal lärare från gymnasiet som startat eget. 
Har länge känt att jag fastnat lite i min ridning och behövde coaching! 
Blev tilldelad häst, Arce V - eller Acke - som var större än både Tristan och Csenge, så det kändes lite nervöst, men när jag väl kom upp kändes det ungefär som att sitta på Bengsan. 
Det första jag fick lära mig var att jag inte skulle driva med sätet. Ajdå tänkte jag och ägnade de första 5 minuterna åt att bara försöka sitta still däruppe. När vi sedan började jobba upptäckte jag hur många olater jag hade, och även hur hästarna hemma lyckats lura i mig vissa saker. För det första var jag inte alls van vid en häst som faktiskt bar sitt huvud själv, vilket gjorde att jag upptäckte efter lite coachning att jag gärna håller lite för länge och lite för mycket, gärna på innertygeln. Det gjorde att jag krånglade till det för mig onödigt mycket i omgångar och jag gjorde lite för mycket lite för knepigt på en gång. När det väl satt kändes det väldigt lätt, även om det om det också var lätt att tappa "rytmen" i det. 
Vi gjorde övningar i alla gångarter och det svåraste var hela tiden att inte falla tillbaka till det gamla och inte driva med sätet (!!!). Det kändes verkligen när jag gjorde rätt, Acke var ärlig och lät mig inte komma undan alls, vilket iofs Lena inte gjorde heller ;) Vi körde det mest grundläggande, men det kändes alldeles lagom, jag fick ut jättemycket som jag kommer ta med mig hem (jag vet två tjocka hästar som kommer äääälska mig ;) ). Så skönt att ha nån som står och skäller lite på en emellanåt, jag borde verkligen ta lektioner oftare! 

Extremt taggad Acke innan passet ;)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0