Tristan & Csenge 4/9 2013

Två pass, första med Tristan.
Tömkörning stod på schemat, och Markström var med med sin kamera och för tips och råd. Började skritta fram ute runt gården, och sen höll vi oss i paddocken. Han kändes inte helt arbetsvillig till en början, spänd och ville gärna försöka hänga i bettet och luta sig mot mig. Sen tog Markan över en stund och visade en annan slags förspänning med tömmarna, som gjorde att inner blev ledande och ytter satt som graman. Nu fick han börja jobba, och Markan kom verkligen åt honom, så fin han blev! Han ville gärna smyga in skallen lite långt, men han jobbade och stod i! Även jag fick pröva denna nya förspänning, och jag kan inte påstå att jag kände mig särskilt van, haha! Jag fick svårt med att hitta position och ha stöd på ytter, men några gånger kom jag åt honom! Han fick varva ner lite löst, samtidigt som jag förklarade lite för Markström hur han varit i markhanteringen det senaste, tonårstrotsen lyser igenom.. 

Andra passet Csenge, markarbete. En av våra praktikanter har byggt två par bockar att lägga bommar på, så dom ville jag testa! Det blev travbommar på ena sidan banan och upphöjda galoppbommar på andra. Lite styrketräning.
Vi har trivts bäst på hack de senaste veckorna, så jag körde det idag med, men nu verkar hon ha ändrat sig, hon kändes aningen spänd och ville inte riktigt slappna av i handen. Att jag dessutom red med sadel för första gången på länge och gled omkring gjorde inte saken direkt bättre. Hon piggnade dock till när vi började med galoppbommar och rörde sig fint över, trots ett par knepsprång när vi hade olika åsikter om när vi skulle svänga upp mot serien. Efteråt kändes hon som en glad och nöjd tjej! 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0