Fler frågor

Hur lång är du? 
Jag är 160 cm lång.

Hur högt har du hoppat?
Då jag är lite skraj när det gäller hoppning ligger mitt höjdrekord på 80 cm.

Hur mycket har du tävlat?
Inte särskilt mycket, tävling osv intresserar mig inte särskilt mycket. Ridit lite CR:s genom åren, men aldrig mer än så. 

Hur ser din hästhistoria ut? 

Tjaa... har väl alltid varit runt hästar, då farfar hade hästar när jag var liten. Vid sju års ålder började jag på ridskola. Red där ett par år innan jag slutade, då jag var lite försiktig och rädd, så när alla andra i gruppen skulle börja galoppera var jag inte riktigt redo. Så jag började följa med mamma till 4H-gården istället. Detta var nog någon gång 2000-2002 kanske? Red lektioner för mamma ett tag, men så blev jag skrämd av en liten ponny som hette Cindy. Hon stack i full fart med mig två gånger, första gången hängde jag på sidan av henne innan jag ramlade av, andra gången lyckades jag sitta kvar tills hon stannade. Efter den andra gången ville jag inte rida mer! Jag ville vara i stallet och vara med hästarna, men jag vägrade sitta upp. Red nog inte på 1,5 år någonting sånt. Började sen igen försiktigt, men var väldigt rädd och ville inte ta chanser eller risker. Runt 2005-2006 började jag umgås med två av tjejerna i stallet mycket, Sabina och Karro. Vi hjälpte till på gården när vi än hade tid, vi i princip bodde i stallet! Som tack för hjälpen fick vi rida, och jag fastnade totalt för Pelle, fjordhästskrället som var ökänd bockmaskin och hade mycket utstuderade metoder för att få av sina ryttare. Men vi liksom klickade, aldrig någonsin försökte han med flit få av mig! (Inte sagt att jag inte ramlade av, mer än en gång!) Han, Bina & Karro hjälpte mig mycket med min rädsla och så småningom ven vi fram i skogarna som dårar, glada tjejer och glada hästar! När jag sedan började gymnasiet blev det mindre tid på gården då jag bodde på internat och bara kom hem på helger och lov. Jag gick Naturbruk med intrikting Häst på Strömmaskolan, där jag lärde mig otroligt mycket. Jag var fortfarande en något osäker ryttare, så jag fick ofta rida trygge Coctail, fjoring/nordsvensk/welsh-killen men de busiga ögonen. Jag lärde mig köra, blev bättre och staadigare i dressyren och hoppningen och fick enormt mycket teoretisk kunskap! 2010 tog jag studenten och sommarjobbade på en nöjespark i Varberg. Där hade jag bla hand om åsne-och ponnyridning, samt att jag tog hand om en familj minishettisar efter jobbet. Av den lilla familjen fick jag en enorm läxa i tålamod, kroppsspråk och kommunikation, då det ettåriga stoet i familjen var mer vild än tam, men vi blev vänner med tiden. 
Detta fick mig att intressera mig mycket för Natural Horsemanship, vilket öppnade många nya dörrar i "min hästvärld." Efter sommaren fick jag jobb på 4H-gården, och har jobbat där sedan dess. Känner att detta blev en väldigt lång text, hoppas den är läsbar!

 
 
 Jag, farfar och Brolle någongång 1999-2000.

Jag och Csenge för något år sen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0