Internet

Fick tidigare ikväll ett meddelande via Dayviews, från en kille i 18-19år åldern, som "bara var tvungen" att skriva till mig, för jag var en så "otroligt vacker flicka." Han var även väldigt uttråkad och undrade om jag ville vara lite social. Han undrade om jag hade Skype och även om jag hade cam. 
Hade jag varit några år yngre och singel hade jag säkert blivit smickrad, men nja nu kändes det mest som en "gammal visa." Jag vill tro det bästa om folk, att denna killen faktiskt bara ville ha någon att prata med och kanske bli lite kompisar. Men enligt erfarenhet jag skaffat mig genom mina år på nätet brukar det inte vara så när det handlar om killar i denna åldern, särskilt inte när dom vill chatta via webcam eller ber om bilder det första dom gör. 
 
Jag tycker det är himla tråkigt, man känner sig lite illa till mods när man vet att han kan ha skickat ut samma meddelande till flera andra tjejer, och någon kanske nappar, och kanske blir pratad in i något hon egentligen inte vill (om det nu är det han håller på med, som sagt, jag hoppas inte det.) Allra mest om denna/dessa tjej/er är i tonåren (nu snackar jag 13-15års åldern). Jag minns själv hur sårbar man kunde vara.
Det brukar börja helt oskyldigt, trevligt småprat:
"Hej, vad gör du?"
"Inte mycket. Du då?"
osv
Men så många gånger (i min erfarenhet) det övergått till överdrivna komplimanger och smörande för att sedan bli frågor om bilder av olika slag, och "surandet" och valpigheten som kommer om man inte går med på att visa upp sig så som dom vill. Vissa ger sig där, andra försöker med att ge en skuldkänslor:
"Men tycker du inte om mig?"
"Förlåt, jag tycker bara du är så fin, blir lite ledsen när jag inte får se dig." <- Tagen ur en riktig konversation via min MSN för flera år sen.
Tycker det är sjukt fula sätt att försöka utnyttja andras känslor, särskilt mot en person som är yngre. När jag själv var i den åldern hade jag en stark önskan att bli omtyckt av andra, och blev väldigt ledsen och upprör om någon sa att dom var ledsna eller besvikna på mig. Det var mer än en gång killar (ofta äldre) via nätet bad mig om både det ena och det andra. Å ena sidan kändes det spännande att någon gav en komplimanger om ens utseende och ens kropp, man kände sig lite vuxen. Men samtidigt kändes det även obehagligt, då man fortfarande var barn och bads göra sådant som inte barn bör göra, tex skicka någon bilder på sig själv i underkläder (eller utan, det hände också). Tack och lov hade jag ett enormt bra stöd från vänner och även föräldrar som jag kunde prata med och hjälp med att stå på mig, att faktiskt säga ifrån och säga nej till dessa som ville få nakenbilder av en 14-årig tjej. Man är inte vuxen nog att veta vad det innebär att var sexuell när man är i den åldern, dessutom är det inte lagligt. När man är i tonåren håller man fortfarande på att upptäcka vem man är, tyvärr blir det svårare och svårare idag med tanke på allt som massmedie spyr ut över våra unga vad gäller hur man "ska" se ut osv. 


Internet är en riktig djungel och folk är inte alltid dem man tror. Jag har fått kontakt med väldigt många väldigt trevliga människor via nätet, men också några rötägg. Klart man inte ska vara misstänksamt inställd till alla man möter, men känns det inte bra är det viktigt att säga till. Oavsett vem den andra personen kan vara.

Kände att jag ville skriva av mig detta, höll på att bli galen av att gå och tänka kring detta. Hoppas någon kan dra nytta av denna texten iaf, även om det mest är ordspya. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0